woensdag 18 juli 2007

het zoetste plantje van de wereld (honingkruid)


Nu ik me bieten en sperziebonen geoogst heb kwam weer wat ruimte vrij..In een planten bak had ik een honingplantje tijdelijk geparkeerd .Het schijnt het zoetste plantje van de wereld te zijn.
Er zijn honderden soorten Stevia, thuis in Noord en Zuid Amerika, slechts 1 soort, de Stevia Rebaudiana, is zoet. Mierzoet. In Nederland ook bekend als honingkruid. De verse bladeren hebben en wat bittere nasmaak.
Stevia Rebaudiana is een subtropische plant, op zich meerjarig meestal echter kortlevend. In het wild groeit deze plant in Brazilië en Paraguay. Het bevat geen energie (vrijwel 0 calorie/joule) Het wordt al sinds mensenheugenis gebruikt als suikervervanger. Boze tongen beweren dat de suikerlobby in met name de VS grootschalig gebruik van Stevia voorkomt.

Nu ben ik altijd geïnterneerd wat zon plant(kruid) doet en wat voor werking het heeft en hoe je het verder moet telen .Nu schijnt de EU een verbod op deze plant te hebben uitgevaardigd .Lees dit en hier nog een Wat een flauwekul weer eens van de EU

Als Nederland massaal aan dit plantje gaat heb je toch aardig wat ruimte nodig .
Ik ga even aan een kopje thee getrokken van de blaadjes .Lekker zoet

Geen opmerkingen: