maandag 23 juli 2007

Brugmansia

Mijn trots in me voortuin is toch wel me Brugmansia met ze grote gele trompet bloemen .
Hij heeft al een keer gebloeid .Maar toen kwam hij net bij het tuincentrum vandaan .Ja dan staat hij warm .En nu staat hij in de grootste pot die ik had .60 liter pot aarde zit erin .Hij staat lekker uit de wind Ik geef hem steeds wat voeding .tegen de slakken strooi ik wat koffie prut. Hij heeft nu weer ze eerst bloem en hij zit vol met nieuwe kelken die op uit komen staat
De Brugmansia of engelentrompet is terug van weggeweest! In de 17de eeuw behoorde de plant bijna tot de standaarduitrusting van elke buitenplaats.
Het is een typische kuipplant, die zich in de zomer goed thuis voelt in het wisselvallige Nederlandse klimaat. Het is door de grote zachtgroene licht behaarde bladeren en de enorme trompetvormige bloemen een opvallende plant op ieder terras of balkon. Een zonnige standplaats en regelmatig water geven zorgen voor een vitale plant. De plant moet in de winter op een koele plaats in huis worden gezet.De engelentrompet, Brugmansia, heeft zelfs in de vroege morgen al een onmiskenbare, zoetige geur. De plant geurt het sterkst in de namiddag en de vroege avond. Vooral op zwoele en windstille avonden is de aangename, zoete geur buitengewoon; de lucht is dan wat je noemt bezwangerd.

Er bestaat over Brugmansia een niet te controleren 'sprookje' dat in Maleisië
de bloem door dieven gebruikt zou worden om iemand mee te bedwelmen. De plant wordt daarom ook wel dievenplant genoemd.
In ieder geval zegt het wel iets over de sterke geur van de bloem. De bloemen variëren in grootte van 10 tot 25 cm. Brugmansia behoort tot de familie van de nachtschade-achtige (Solanaceae). De vroegere naam was Datura.Tot deze familie behoren onder meer ook de tomaat en de aardappel.

Geen opmerkingen: