dinsdag 23 september 2008

Vliegzalf

Ze rijden door de lucht en ontmoeten elkaar in verre landen, vaak op een top van een berg .Dit werd verteld die op gezette tijden heksensabbath vierden .In talloos veel verhalen komen we deze bovengenoemde of soortelijke aanhalingen tegen, soms wordt een heksensabbath zeer aanschouwelijk .Wonderbaarlijk wijze zijn de heksen geen lelijke oude vrouwen maar juist heel aantrekkelijke jonge vrouwen ,begeerlijk voor elke man en zeer zeker ook voor de duivel .
Beruste die verhalen op louter fantasie ?
Ten dele ja en ten dele nee.
De heksen die aan een heksensabbath hadden mee gedaan,meenden waarlijk veel beleefd , maar er was niks gebeurd .Tijdens de heksensabbath maakte immers gebruik van heksenzalven , vervaardigd van kruiden met een zinsbegoochelingende werking .Deze zalven werden op de plaats of thuis op een sterk doorbloede delen van de huid gesmeerd : achter de oren , in de hals langs de slag ader,onder oksel,in de armholte ,op ,de pols , in de knieholte en op de voetzolen .
De heksenkruiden werden door de huid opgenomen en bedwelmde de heksen demeest wonderbaarlijke,, vaak ook erotische dromen avonturen te belevenMaar er zijn ook mensen die een zalf op zich zelf hebben toe gepast.
Bij Isidoor Teirlinck lezen we : Ik wreef me meermalen in , vooral in de halsstreek met een zalf bereid uit Bilzenkruid , doornappel en ndere planten . Kort daarop was het of ik vloog door een wervelstorm .Behandelde ik ook de okselholte,schouders en ander lichaamsdelen op deze wijze , dan viel ik een lange slaap en in daar opvolgende nachten droomde ik van bliksemsnelle spoortreinen en prachtige tropische stranden. Het was mij meermalen als ik stond op een hoge berg en sprak ik van dit verheven standpunt tot de mensen in het dal, ofschoon ook de hoogste huizen voor mij waren als dobbelstenen.

Dit komt uit een van de kruidenboeken die ik heb .Ik schrijf dit naar aanleiding van 'Vliegzalf “die ik op andere blog las .Ik zal de komende tijd alle kruiden behandelen die als ingredient dienen .
Welke kruiden werden er gebruikt .

  • Bilzenkruid GIFTIG
  • Dolik GIFTIG
  • Doornappel GIFTIG
  • Hennep
  • Kalmoes
  • Knoflook
  • Monnikskap GIFTIG
  • Selderij
  • Slaapbol
  • Scheerling GIFTIG
  • Wolfskers GIFTIG
  • Wolfsmelk GIFTIG
  • Vijfvingerkruid
  • Ijzerhard
  • Zwarte Nachtschade GIFTIG
  • Zonnewedde (helitroop)

Ga er niet mee experimenteren sommige kruiden zijn bij aanraking al giftig

Geen opmerkingen: