vrijdag 29 augustus 2008

Vergeet me nietje


Dit is een plant die elke vrouw op tafel wil hebben of minstens in de tuin. . Het vergeet me nietje .Je ziet elke dag staan als je goed kijkt in de berm , aan slootkanten ,aan bosranden en akkers .Overal groeit hij..Het is geen geneeskrachtig plant . Maar het verhaal hoe aan ze naamkomt is wel grappig . Er zijn twee verhalen .

Verhaal 1
Toen de planten werden geschapen kregen ze van God niet alleen een vorm, een geur en een kleur, maar ook een naam. Onder de nieuwe planten was ook een lief, klein, blauw bloemetje met een prachtig geel hartje. Onder de indruk van alle gebeurtenissen bij de Schepping keek ze met grote ogen rond hoe alle planten een naam kregen en vergat op te letten. Toen alle planten een naam hadden gekregen, was ze haar eigen naam vergeten.“Weet jij hoe ik heet?” vroeg ze aan alle grote en kleine planten, ”ik ben mijn naam vergeten”. Maar geen enkele plant kon het haar vertellen.Na lang aarzelen ging ze tenslotte naar de Schepper en zei: “Ik ben een beetje dom, ik ben mijn naam vergeten. Hoe heet ik?” Deze keek haar hoofdschuddend aan en antwoordde slechts met drie woorden: “Vergeet mij niet!” Beschaamd kroop het plantje weg, tussen het hoge gras. En daar staat ze vandaag de dag nog steeds. Altijd steekt ze haar blauwe kopje tussen de begroeiing uit. En als iemand vraagt hoe ze heet, antwoord ze nog altijd beschroomd: “vergeet mij niet”. En dat is een naam die iedereen kan onthouden, want het vergeet-mij-nietje is een plantje dat bijna iedereen van naam kent.

Verhaal 2
In de middeleeuwen waren eens een ridder en zijn geliefde langs een rivier aan het wandelen. Bij het plukken van een bosje bloemen viel hij door de zwaarte van zijn harnas in het water. Terwijl hij verdronk gooide hij het bosje bloemen naar zijn geliefde en riep "Vergeet mij niet". Deze bloem is verbonden met romantiek en tragiek en werd vaak door vrouwen gedragen als teken van trouw en oneindige liefde.

Het geslacht Vergeet-mij-nietje (Myosotis) telt enkele dozijnen soorten. De naam Myosotis komt van het Grieks en betekent muis-oortje (mus + otis). Vergeet-mij-nietjes komen voor in Europa, Azië, Afrika en Australië.
In Nederland en België komen de volgende soorten voor:
  • Akkervergeet-mij-nietje (Myosotis arvensis)
  • Veelkleurig vergeet-mij-nietje (Myosotis discolor)
  • Zompvergeet-mij-nietje (Myosotis laxa subsp. cespitosa)
  • Ruw vergeet-mij-nietje (Myosotis ramosissima)
  • Moerasvergeet-mij-nietje (Myosotis scorpioides subsp. scorpioides)
  • Weide vergeet-mij-nietje (Myosotis scorpioides subsp. nemorosa)
  • Stijf vergeet-mij-nietje (Myosotis stricta) a
  • Bosvergeet-mij-nietje (Myosotis sylvatica)

Geen opmerkingen: