donderdag 20 maart 2008

Alle geheime recepten van Jacob Hooy (boek)


Ik heb natuurlijk ook alles moeten leren over kruiden en ik ben ook nog steeds niet uitgeleerd.Een keer in de week als me werk het toelaat ga ik kijken in een kringloopboekenwinkel.En vanmorgen had k echt een mazzeltje.Een boekje met alle geheime recepten van Jacob Hooy
Op de achterkant staat een mooie beschrijving van het bedrijf
Jacob Hooy & Co sedert 1743
De firma Jacob Hooy is ongetwijfeld de oudste kruiden handel van Nederland Het begon allemaal met een kruidenkraam in Amsterdam, op de kloveniersburg wal de Nieuwmarkt.
Daar bevond zich sinds 1655 een medicinale kruidenmarkt, waar kwekers van de kruiden tuin uit Noordwijk, Lisse en Hillegom hun geneeskruiden ten verkoop aangeboden
In 1778 betrok de familie Hooy een pand aan de Kloveniersburgwal 12, waar de winkel nu nog gevestigd is.
Reeds halverwege de 18e eeuw stond de firma Jacob Hooy bekend om haar bijzondere kruidenmengsels Men wist de toen al de oude recepten naar waarde te schatten. In de eeuwen die volgden werden soms kleine correcties aangebracht en nieuwe mengingen toegevoegd. De zorgvuldigheid waarmee de recepten werden opgeschreven en bewaard, stellen ons nu in staat een dankbaar gebruik te maken van de wonderbaarlijke geneeskracht uit de natuur

Als kind kwam ik er weleens als me moeder kruiden nodig had voor de thee. .Want ook die kruiden hadden ze daar ook. Ik kreeg dan altijd zoethout.

Een recept tegen verkoudheid uit het boekje
3 x daags een kopje.Zetten als thee
  • Salie
  • Bosbessenblauw
  • Leverkruid
  • Lindebloesem
  • Ogentroost

1 opmerking:

Anoniem zei

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Celular, I hope you enjoy. The address is http://telefone-celular-brasil.blogspot.com. A hug.