vrijdag 4 januari 2008

Twee leuke boekjes

De tuin ligt stil in deze periode . Hier hebben een kringloop winkel met een grote afdeling boeken .Ik verzamel boeken over kruiden en tuin Ik mag er graag rondneuzen op zoek naar kruidenboeken . Gisteren vond ik er twee . Oma’s gezondheidstips en Gids voor de boeren en volksgeneeskunde.
Toen ik thuis was en in ging bladeren had ik zo iets daar hoef je nu niet mee aan te komen
Hier een voorbeeld tegen Jeuk:
Uit Oma’s: Jeuk die niet het gevolg is van huidziekten men met de volgende huismiddeltjes bestrijden .Mentholpoeder, olijfolie of de schil van een citroen of sinaasappel

Uit de Gids voor boeren en volksgeneeskunde: De oorzaken van jeuk kunnen zo verschillend dat ze werkelijk niet allemaal opgenoemd kunnen worden .De oorzaken variëren van schurft tot allergische reactie op voedingsstoffen. De geïrriteerde plekken net zo vaak als nodig blijkt te zijn, inwrijven met wijnazijn, wanneer het gaat om simpele jeukaanvallen.
Mocht het echter gaan om acute, verschrikkelijke jeuk, dan moet men baden in dubbelkoolzure soda, zonodig zelfs sterk geconcentreerd.
Bij anale jeuk een vochtige prop watten tegen de anus houden, waarop 50 druppels dermaroma of een soortelijk aromatische essence, bijvoorbeeld glyconthymolie, listerine of synthol, gesprenkeld zijn.

Voor het totaal bedrag van € 1,25 val je hier geen bult op maar ik zou het allebei niet voor schrijven als middel tegen jeuk

Geen opmerkingen: