donderdag 25 oktober 2007

Stokrozen

Mee eerste stokrozen plantjes staan al weer in de tuin .Me flink wat vloeibare mest erbij.Als het goed is heb roze,paarse .Ik zet ze altijd in cirkel. Dan heb ik zicht op welke het wel en niet aanslaat. In het voorjaar plant ik mooi in een rijtje De tweede serie zit al weer in de zaaikastjes .Die zijn voor vrienden en kennissen .

Uit mijn boekje
De stokroos (Alcea rosea, vroeger Althaea rosea) is een tweejarige plant uit de familie van de Malvaceae, die oorspronkelijk uit Turkije of Palestina stamt.
De stokroos heeft doosvruchten. Hij groeit het beste op kleigrond en bestaat in verschillende kleurvarianten. Bloeit in de zomer en vroege herfst met lange bloemstengels van een tot anderhalve meter hoog.
De stokroos is een kruidachtige, tweejarige of overblijvende plant met een enkele bloeiende stam. De grote stambladeren variëren in vorm en zijn laag gelobd. De grote bloemen komen uit de bladoksels met tweeën en drieën, soms ook alleen.
De bloemen worden verzameld en bij natuurlijke warmte gedroogd.
De drogerij heeft een typische geur en smaak en bevat o.a. slijmstoffen, tannine, pectine, anthocynaide en etherische oliën. Van de drogerij worden aftreksels, theeën en gorgeldranken bereid.
Bereiding
Men bereidt een afkooksel op de volgende wijze: 50 g drogerij op 1 liter water, langzaam aan de kook brengen, zeven.
Toepassing
- Hoest;
- maagcatarre;
- darmontsteking;
- blaasontsteking.
Bijwerkingen
Van dit geneesmiddel zijn geen bijwerkingen bekend.

Geen opmerkingen: