woensdag 13 augustus 2008

westzaanerpolder 2

Ik ben vorige week weer met de molennaar mee geweest. Ik wou nog meer foto's maken en nu eindelijk eens een foto maken van een libelle .Ik noem het altijd de Westzaanerpolder ,maar het eigenlijk Westzijderveld. Ik geef wel eens meer dingen een andere naam. Maar de Natuur is daar heel erg mooi. Ik wist dat het paartijd was voor de libellen dus ik had een kans
Libellen (Odonata) vormen een insectenorde die wereldwijd voorkomt met ruim 5000 soorten, merendeels in warmere gebieden. In Nederland en België worden 70 soorten aangetroffen. Libellen zijn vrij gemakkelijk aan de hand van de volgende kenmerken van andere insecten te onderscheiden:
Twee paar vleugels, die stevig, rijk geaderd en niet opvouwbaar zijn, behalve bij de suborde van de Juffers (Zygoptera).
Kleine voelsprieten, die nauwelijks opvallen.
Een lang en meestal slank achterlijf.
Grote facetogen op een beweeglijke kop.
Het borststuk is schuin gericht.
De poten zijn naar voren geplaatst.
De juiste naam in de Nederlandse taal is 'libel', meervoud 'libellen', Frans 'libellule', Duits 'Libelle'. Het is vermoedelijk onder invloed van de naam van een weekblad dat in Nederland vaak van 'libelle' wordt gesproken.

Hier onder een foto-impressie

Geen opmerkingen: