vrijdag 28 maart 2008

Kikker in de tuin

Ik ben voortuin een beetje aan veranderen.Meer stenen weg en meer aarde.Het eenjarige komen nu echt alleen in potten.Ik heb nu zoveel kruiden zaad dat ik moet denken aan een volkstuin.In mei gaan ze achter beginnen en dan kan daar ook nog een hoop kwijt.
Ik was de tegels aan het opruimen. Toen kwam er achter de hosta bakken een kikker of pad te voorschijn.Na verleden jaar een egel in de tuin die onder me artisjokken sliep en de slakken en ander ongedierte opruimde.Nu een kikker. Ik heb gelijk even op gezocht wat voor kikker het was.De middelste groenenkikker is geen echte soort maar een kruising tussen een meer- en een poelkikker!
Mannetjes bereiken een kop-romp-lengte van 90 mm, vrouwtjes van 110 mm, zelden 120 mm.
De kleur van de rugzijde wordt gedomineerd door groene tinten, waarop bruinige of zwarte vlekken zichtbaar zijn. Regelmatig worden ook middelste groene kikkers waargenomen met een bronskleurige of bruine rugkleur, die alleen aan de zijkant van de kop en op de flanken groenig zijn. De achterkant van het dijbeen is soms slechts zwak geel gevlekt, bij de andere dieren is het gele vlekkenpatroon duidelijk zichtbaar. De buikzijde kan egaal wit zijn of anders licht- of diepgrijs tot zwart gemarmerd zijn.

Geen opmerkingen: