dinsdag 14 augustus 2007

Plantenmarkt Amstelveld

Gisteren (maandag) ben ik naar de plantenmarkt op het Amstelveld in Amsterdam geweest. Niet om speciaal iets te kopen maar me vriendin zit net als ik altijd krap in de tijd. .een keertje naar het Amstelveld te gaan stond al een half jaar op het programma .Dus vroeg op pad want ze had een begrafenis middags,De trein werkte weer eens niet mee .Maar voor negen uur waren we op de plaats Wat is het dan heerlijk om door Amsterdam te lopen nog niet veel verkeer je kan heerlijk over de rijbaan lopen zonder geschept te worden Het enige wat je tegenkomt is een verdwaalde fietser of toerist. En we zaten al tegen elkaar te zeggen als het er maar is ,. was zo stil en je zit in een vakantieperiode .Gelukkig was het er .Nou het was maar toch ook weer niet. Er waren vier stallen maar die hadden gelukkig zo neer gezet dat nog wat leek. Ik was me camera vergeten .Ik zeker nog een keer terug. Vooral om een huis te fotograferen Het enigste huis met een erker.

Het leuke is dat we allebei een tuin hebben en die proberen we aan te leggen via een boek”Gebruik de planten uit uw tuin” van Ben Charles Harris. Alleen ik combineer het nog met geneeskrachtige kruiden. Nu zagen we een plant Guichelheil genaamd en volgens haar stond hij erin ..We hebben er 2 gekocht Thuis gekomen heb ik het gelijk op gezocht. Totaal nutteloze plant maar wel voor vlinders Verder heb ik nog 2 vlinderplanten gekocht .

Blauw guichelheil (Anagallis arvensis subsp. foemina, syn. Anagallis foemina) is een eenjarige plant, die behoort tot de Sleutelbloemfamilie (Primulaceae) en staat op de Nederlandse Rode lijst van planten als zeer zeldzaam en zeer sterk afgenomen. De plant moet niet verward worden met de blauwe vorm van rood guichelheil.
De plant wordt 5 tot 50 cm hoog en heeft een liggende of opstijgende stengel. De zittende, tegenoverstaande bladeren hebben aan de onderzijde zwarte klierpuntjes en hebben een eironde tot langwerpig-ronde vorm.
Blauw guichelheil bloeit vanaf mei tot de herfst met blauwe, zelden witte bloemen. De kroonslippen hebben in tegenstelling tot rood guichelheil geen of minder dan 30 klierharen. Als er klierharen zijn dan zijn deze hoofdzakelijk viercellig, waarbij de eindcel langer dan breed is. De randen van de bloemkroonslippen bedekken elkaar meestal niet.
De vrucht is een doosvrucht.
De plant komt voor in graanvelden op vochtige, kalkrijke grond.

Geen opmerkingen: