maandag 20 augustus 2007

Combinaties van planten

Er was van het weekend hier jaarmarkt . Nu zit op de toeristisch e route om het dorp te betreden . Ik zat met buurtje koffie te drinken in me voortuin . En hoeveel mensen dan even kijken in me tuin Er waren zelfs mensen die vroegen of dit de tuin was die in de route was opgenomen Me kruiden tuin wordt steeds meer een bezienswaardigheid De kruiden die er in staan is niet voor iedereen algemeen De buurtjes die in me tuin zaten vonden het prachtig .Het is ook een stukje natuur dat midden in een dorp zit .Ik ben echt zon stadsboer .
De meeste gestelde vraag van de mensen was: Waarom heeft u zo weinig onkruid in uw tuin .Zal wel veel onderhoud kosten . Toen ik antwoordde Nee ik trek af en toe wat uit en voor de rest helpen de beesten die hier aanwezig zijn. Zij helpen me . De Kauwen die trekken het gras eruit om nesten van te bouwen in voorjaar .En eten de slakken op. De lieveheersbeestjes eten de luizen samen met sluipwespen. En de hommels, bijen, wespen en vlinders bestuiven de boel.Ik laat de natuur ze gang gaan.
De namaak kippen hebben ook een functie .Als planten zien dat er een vijand van hun in veld staat dan komen ze niet boven de grond .Kippen zijn verzot op gras en onkruid. Dus het onkruid zegt Ho niet hier. En praten met je planten ook als je er wat van af knipt. Dan zeg je sorry ik heb wat nodig. Maar als je gewoon gaat plukken en zegt niks dan heb je ook gelijk een boel onkruid omdat je geen respect toont voor de natuur En planten zorgen ook voor elkaar.Me engelwortel zorgt voor me lievevrouwbedstro dat ze lekker in ze schaduw kan staan .
Ervaren tuinders noemen het combinaties .Ik noem het logische nadenken .
De oudere volken zoals de Kelten, de Germanen later de monniken die wisten precies welke plant de andere helpt.

Net als wat tegenwoordig heksen of druïde wordt genoemd Dat soort mensen wisten ook welke planten goed waren bij een andere plant. Bijna elke plant heeft een geneeskrachtige werking niet alleen bij de mens maar ook bij planten Hobbytuinder als je gat oogsten zeg dan ik heb wat nodig om te eten als je oogst. Maar zeg het ook als je zaait.

Geen opmerkingen: